Leestijd: 3 min.

Vertrouwen maakt het verschil!

Toen ik in 2004, vanuit een outsourcing, bij Getronics PinkRoccade terecht kwam, stapte ik in een compleet nieuwe wereld. Ik kwam uit een warm nest (Randstad) en kwam in een koude organisatie gekenmerkt door overnames en een versnippering van afdelingen. Op onze locatie hing een soort kunstwerk met alle overname momenten uit het verleden. Ik weet niet waarom het daar hing, maar ik weet nog precies welk gevoel er door me heen ging toen ik daar stond;

het voelde koud, zonder ziel. Begrijp me niet verkeerd ik hou van de ICT wereld en vond het fascinerend hoe alles daar georganiseerd was en vanuit dat perspectief was het een prachtige organisatie, maar ik miste de menselijke maat. En juist die menselijke maat legt zo’n belangrijk fundament voor het geven en krijgen van vertrouwen*.

Toen daar de eerste grote verandering werd doorgevoerd (waar ikzelf onderdeel van was) werd het me duidelijk wat gebrek aan vertrouwen je als organisatie kan kosten.

Het was najaar 2005, we zaten met alle Servicedesk teammanagers in een grote ruimte en de directeur van onze divisie deed de plannen uit de doeken. Ik heb tot de dag van vandaag enorm veel respect voor hoe deze man de groep te woord stond, want wat daar uit de monden van de teammanagers kwam was niet normaal, zo agressief. Op dat moment begreep ik niet waarom er zo gereageerd werd, maar dat werd steeds duidelijker; gebrek aan vertrouwen. Deze teammanagers hadden al zoveel meegemaakt, er was hen in het verleden van alles beloofd, maar de beloftes werden veelal niet waargemaakt. Veel van de teammanagers waren via fusies of outsourcing bij de organisatie gekomen. In tijden van een insourcing worden beloftes gemaakt en toezeggingen gedaan; alles om maar de inzet van de medewerkers voor je te winnen zodat het project een succes kon worden. Maar na het project loopt de projectorganisatie weg en blijf jij met je team achter in de beheerorganisatie en daar was maar één doel; bespaar kosten! En oh ja wel handig om de klant tevreden te houden. Zelf had ik geluk met mijn manager in die tijd. Ik kreeg veel vertrouwen en heb met ons team redelijk op afstand van de Getronics perikelen kunnen opereren.

Het mooie was dat ik juist door dat vertrouwen wat ik kreeg succes kon boeken met mijn team. Ik had de eerste en tweede lijn onder mijn verantwoordelijkheid. De tweede lijn was eigenlijk nagenoeg zelfsturend. Zeer kundige en betrokken medewerkers die je wel om een boodschap kon sturen, vertrouwen en samenwerking was ons fundament. De eerste lijn had wat meer doorloop en mede daardoor ook wat meer aandacht nodig, maar toch hebben we in record tijd onze SLA’s weten te realiseren én vast kunnen houden. Een prestatie die ook binnen Getronics niet onopgemerkt voorbij ging.

Lang verhaal kort; hoe minder vertrouwen er is hoe meer tijd, geld en energie je kwijt bent bij alles wat je doet. Het goede nieuws is dat het andersom ook waar is; hoe meer vertrouwen er is hoe sneller je kunt ontwikkelen en hoe beter je prestatie zijn.

Deze tabel uit het boek Speed of trust van S.M.R. Covey, illustreert heel mooi hoe het principe werkt:

Wil jij een winnend team met top prestaties? Of wil je een team dat juist niet zo lekker functioneert een stevige boost geven? Onderzoek dan de eigenschappen van winnende teams:

  • Ze werken slim (niet persé hard)
  • Zijn creatief/ oplossingsgericht
  • Ze hebben de juiste connecties
  • Er is een duidelijke drive/ doel/ belang/ geloof

Stuk voor stuk mooie ingrediënten, maar alles valt of staat met vertrouwen. Als je overal een vinkje achter kunt zetten maar er is geen vertrouwen, dan heb je niets.

Wil je bouwen aan vertrouwen? Doorloop dan (samen met je team) deze check list uit het boek Speed of trust van S.M.R. Covey:

Integriteit:

  1. Wat ik zeg en doe komt volledig overeen met wat ik denk en voel. “walk” my “talk”
  2. Ik weet waar ik voor sta, wat mijn waarden zijn en ik kom daar ook voor op.
  3. Ik sta oprecht open voor de mogelijkheid om te leren van nieuwe ideeën die me op een andere manier naar het probleem leren kijken of zelfs mijn normen en waarden ter discussie stellen.

Intenties:

  1. Ik geef echt om andere en hun welzijn houdt me heel erg bezig
  2. Ik zoek altijd naar een oplossing die ook iets oplevert voor de ander
  3. Ik ben me bewust van mijn motieven en onderzoek ze om er zeker van te zijn dat ik altijd handel met de juiste intenties

Competenties:

  1. Ik heb de vaardigheden en kennis eigen gemaakt om dit doel te realiseren
  2. Ik heb recentelijk mijn kennis en vaardigheden verbetert in alle, voor mij, belangrijke gebieden in mijn leven
  3. Ik weet hoe ik effectief vertrouwen kan geven, behouden, laten groeien en herstellen en ik werk er continu aan om dit voor elkaar te krijgen

Resultaten:

  1. Mijn trackrecord geeft andere het vertrouwen dat ik de gewenste resultaten zal behalen
  2. Ik focus mijn aandacht op het behalen van het resultaat niet op het doen van activiteiten
  3. Als ik ergens aan begin, dan maak ik het ook af (enkele uitzonderingen daargelaten)

Wil je meer weten over teamontwikkeling en de ingrediënten om je team te boosten? Meld je aan voor de nieuwsbrief en/of check LinkedIn, Facebook, youtube, soundcloud of Spotify.

Gun jij je team een boost in de samenwerking; neem gerust contact op! Of kijk voor meer informatie op www.toreveal.nl 

* Vertrouwen moet je niet verwarren met blind vertrouwen. Vertrouwen is goed, maar controle is niet beter. Controle is een hygiëne factor, een hulpmiddel om vertrouwen te toetsen en/ of te herstellen (of om te constateren dat het gewoon niet werkt, dat kan uiteraard ook).