Leestijd: 8 min.

Als er een sleutel zou bestaan voor een gelukkiger leven; zou je hem willen hebben? Zou je hem gebruiken en de deur openen en naar buiten gaan? Heb je 8 minuten?

Beweer ik dat ik de sleutel tot een gelukkiger leven heb? Er is maar één manier om daar achter te komen…

Het ’s ochtends vroeg. Je bent veel eerder wakker dan normaal. Je hebt zin in deze dag! Je kan niet wachten om je bed uit te gaan. De energie giert door je lichaam. Al dagen, weken, maanden kijk je uit naar deze dag. Dit is de dag, dit is jouw dag. Vandaag draait het om jou! Je bent benieuwd wat de dag gaat brengen.

Voel je de energie? Het is de energie van een kind dat wakker wordt op z’n verjaardag. Het is de mindset waarmee dit kind z’n dag start. Het kijkt uit naar alles wat deze dag hem of haar te brengen heeft. Wat gaat er allemaal gebeuren? Trakteren op school, vriendjes mee naar huis, feestje bouwen, lekkere taart uitzoeken, cadeautjes krijgen.

Nu zeg ik niet dat we van elke dag een feestje moeten maken, hoewel dat geen verkeerd uitgangspunt is ligt de essenties iets dieper. De essentie ligt hem in de open mindset waarmee dit kind de dag start. Hij/ zij staat open om alles wat er komt met open armen te ontvangen en heeft hoge verwachtingen van die dag.

Met dank aan Tony Robbins, die mij hielp om het plaatje compleet te maken wil ik jullie via deze weg kennis laten maken met een formule die hét verschil kan maken in je leven. Als je er voor open staat natuurlijk 🙂

De sleutel voor een gelukkiger leven!

Ben benieuwd wat jij met deze sleutel gaat doen; laat gerust een berichtje achter. Zou ik erg leuk vinden!

Voordat je de sleutel kunt gebruiken is het handig om te weten waar je de sleutel precies voor nodig hebt. We duiken de theorie in, maar ik beloof je dat we het aan het einde weer praktisch afsluiten.

Tip: pak pen en papier en teken wat je leest voor jezelf uit of maak in ieder geval korte aantekeningen. Dit helpt op de eerste plaats om je aandacht vast te houden, maar ook om de theorie te incorporeren en om het op een later moment terug te pakken, zodat je in een oogopslag kunt terug halen wat voor jou belangrijk is en hoe je daaraan wilt werken.

Dan de theorie: ik start met de volgende logica; er is datgene wat buiten je cirkel van invloed ligt (waar je geboren bent, wat voor opvoeding je hebt gehad, traumatische ervaringen die je meegemaakt hebt, natuurlijke aanleg, enz.) en er is datgene waar je wel invloed op hebt (Covey). De macht die jij hebt in dit leven zit in die binnenste cirkel; de cirkel van invloed. De beslissingen die je neemt bepalen wie je bent.

Niet wat je overkomt maar hoe je ermee omgaat bepaald wie je bent.

Maar hoe beïnvloed je nou hoe je omgaat met de situaties waar je in het leven mee te maken krijgt? Hoe beïnvloed je de beslissingen die je neemt? Meer dan 90% van wat we doen is geautomatiseerd gedrag. De kunst is om dit geautomatiseerde gedrag te beïnvloeden en te ‘herprogrammeren’. En hier komt de sleutel in beeld. Laten we inzoomen:

Dit plaatje maakt inzichtelijk hoe je tot je huidige bestemming bent gekomen. De stem in je hoofd waar je naar luistert bepaalt je stemming, je stemming bepaalt welke beslissingen je neemt en dat bepaalt je huidige bestemming/ je resultaten.

Stem –> Stemming -> Bestemming

Als je doet wat je altijd al deed krijg je wat je altijd al kreeg.

Wil je een andere uitkomst voor jezelf? Bijvoorbeeld een gelukkiger leven? Dan is het zaak dat je je stemming leert beïnvloeden. Voor het beïnvloeden van je stemming heb ik een sleutel-model gemaakt, de G sleutel (c’est le ton qui fait la musique/ het is de toon die de muziek maakt / het is je stemming die de keuzes voor je maakt).

Stel je gaat een lastig gesprek in, bijvoorbeeld een sollicitatiegesprek. Hoe stel je je op als je je ..

angstig, bedrukt, zorgelijk, onrustig, zenuwachtig, nerveus en/ of overweldigd voelt?

Hoe ga je het gesprek in als je je …

open, nieuwsgierig, liefdevol, energiek, sterk, onbevangen en/ of vrijmoedig voelt?

Het is dus zaak dat je invloed krijgt op je stemming, want dat bepaalt het resultaat. Invloed op je stemming (je ‘state of mind’) krijg je door de 4G sleutel te gebruiken:

Is het nog te volgen tot nu toe? Hou nog even vol 🙂

Ik wil de G’s graag kort met je behandelen:

Gevoel: Gevoel mag er zijn, maar je moet er niet in blijven hangen. Je emoties geven belangrijke signalen af, bijvoorbeeld of iemand over je grenzen gaat (boosheid). Voor de gevoelens in je lichaam geldt hetzelfde. Ze laten je weten of er iets mis gaat. Als je nek steeds vast zit is de kans groot dat je teveel spanning in je leven hebt en dat het tijd wordt voor een betere balans tussen spanning en ontspanning. Met andere woorden luister goed naar je emoties en naar je lichaam, maar geef ze nooit het laatste woord!

Beïnvloed (manipuleer) je gevoel door simpelweg de hormonen in je lichaam te veranderen. Hier zijn veel oefeningen voor te vinden op internet, maar ik geef er voor nu alvast twee mee.

1) Ga terug naar het laatste moment dat je écht trots was op iets wat je gedaan hebt. Sluit je ogen en ga terug naar dat gevoel. Laat dat gevoel je helemaal overnemen, van top tot teen en terug. Voel je dat je stemming veranderd?

2) Neem de lichaamshouding aan van iemand die erkenning ontvangt voor zijn/ haar levenswerk: voel de erkenning, merk dat je schouders naar achteren gaan, je hoofd omhoog, je rug recht; je staat!

Levensenergie kan weer stromen of wat wetenschappelijker verwoord: je voelt dopamine, endorfine en serotonine.

Korte versie: Gevoelens moet je naar luisteren (maar niet mee in gesprek gaan) en vervolgens beïnvloeden (manipuleren) zodat ze jou dienen om gelukkiger te worden.

Gedachten: “Het grootste deel van ons leven zitten we in ons hoofd, laten we er een leuke plek van maken.” Maar laten we eerlijk zijn; meestal lukt dat niet. We piekeren en peinzen, maken ons zorgen en veroordelen onszelf; Dit had ik beter kunnen doen. Dit had ik niet moeten eten. Weer niet gaan sporten, wat ben ik toch lui. Wat als…, Enz. We vertellen onszelf de hele dag door verhalen. Hierdoor zijn we intern gericht, onze eigen ‘ik’ staat centraal en dan komen we in de bekende vicieuze cirkel die ons geen steek verder helpt. Wil je de cirkel doorbreken? Spreek het uit of schrijf het op, begin met:

“Wat ik mezelf vertel is … ”

Dit is tevens een gouden tip om te gebruiken in relaties. We interpreteren namelijk van alles en dat blijkt vaak helemaal niet wat de ander bedoeld heeft. Waar we meestal niet bij stil staan is dat we niet in staat zijn om zuiver te luisteren. Wat je hoort en leest, bijvoorbeeld in dit stuk, wordt continu geïnterpreteerd door je innerlijke stem. Het helpt dan om tegen de ander te zeggen; “je zegt dit, maar wat ik mezelf vertel is …” of “ik zie je dat doen en wat ik dan tegen mezelf vertel is …” Bijvoorbeeld: “Ik zie dat je op je telefoon kijkt, ik vertel mezelf dan dat je niet geïnteresseerd bent in mij” Op die manier stel je de ander instaat om jouw interpretatie te weerleggen of te bevestigen dat kan natuurlijk ook 😉

Lang verhaal kort; ook hier geldt: je gedachten mogen er zijn, luister er naar, maar laat je er niet door leiden.

Je systeem is gemaakt om je te beschermen en is standaard gericht op wat niet goed gaat, dat heeft ons jaren lang kunnen dienen en is nog steeds heel handig, bijvoorbeeld in het verkeer. Dit ombuigen is in feite een onnatuurlijk proces. Hier zit het verschil tussen groei en ontwikkeling. Groei is natuurlijk, ontwikkeling is een keuze.

Welke keuze maak jij?  Kies je voor de automatische piloot, die gericht is op wat er niet goed gaat? Of kies je ervoor om steeds terug te keren naar een staat van open aandacht en positiviteit? Bijvoorbeeld door terug te gaan naar gevoelens als trots? En/ of je lichaam te boosten met de juiste energie/ hormonen? Dit kan door simpelweg je schouders naar achter te brengen, je hoofd omhoog, je rug recht, of naar up tempo muziek te luisteren, 10 korte sprongetjes te maken, 20x je schouders kort achter elkaar losjes op te trekken, een stukje te huppelen; zoals gezegd zijn er op internet voorbeelden genoeg te vinden 🙂 Doe wat werkt voor jou!

Je hebt nu de eerste twee delen van de sleutel. Tot nu toe stond je binnen, maar we draaien de sleutel om, de deur gaat open en we gaan naar buiten:

Groei: Je externe focus gaat het verschil maken. Het woord GA bestaat uit 2 letters; de G van Gevoel en de A van Actie. Ik gebruik GA om uit m’n hoofd te komen en tot actie over te gaan. Dit doe ik door eerst te luisteren naar m’n gevoel en m’n gedachten en dan in actie te komen. Bijvoorbeeld door zo’n eerder genoemde oefening of door me te richten op de dingen waarin ik wil groeien. Mijn levensmissie (mensen inspireren tot ontwikkeling).

Elk mens heeft primaire drivers. Van de zes drivers die Tony Robbins onderschrijft zijn voor mij Liefde en Groei de belangrijkste. Ze richten mij op de wereld om mij heen, brengen mijn focus naar de ander.

Wat zijn de twee belangrijkste drivers voor jou?

1. Vastigheid/ zekerheid/ voorspelbaarheid

2. Onzekerheid/ variatie/ afwisseling

3. Uniciteit/ uitzonderlijk zijn/ belangrijk zijn

4. Liefde

5. Groei

6. Bijdragen/ contribueren/ geven

Waar ligt jouw focus? En nog belangrijk; welke stappen zet je dagelijks om er invulling aan te geven? Wat zijn jouw rituelen? Wil jij een sterk lichaam? Dan moet je frequent trainen. En zo werkt het met alles in je leven. Is jouw innerlijke stem echter gericht op eten, want ‘zo ben je nou eenmaal’. Dan ontleen je daar je identiteit aan. Tijd voor een nieuwe identiteit! Niet langer ‘ik ben een emo-eter, maar: Ik ben een sporter! Ook al ben je het nog niet, door te gaan denken als (in dit voorbeeld) een sporter, ga je je ook gedragen als je een sporter en wordt je ook een sporter; maar let op: blijf wel naar de juiste stem luisteren (ik ben een sporter!).

Schrijf het op en ga elke ochtend als je uit bed komt eerst sporten (of kies een ander moment als dat beter uitkomt), maar stop met jezelf te identificeren met iets wat je niet meer wilt zijn. Kies voor je nieuwe identiteit, schrijf het op en kies voor rituelen om je identiteit vorm te geven. Verdiep je bijvoorbeeld in hoe sporters leven en gecoacht worden. Wil je meer weten over effectieve gedragsverandering? Vraag mijn e-book aan via deze link

Geven: Groeien doe je niet alleen voor jezelf. Als je groeit voel je je sterk, het leven lacht je toe, je bent in je element. Als je geven daar aan toe kunt voegen dan gaat het in het kwadraat.

“delen = vermenigvuldigen”

Door te geven en te delen groei je exponentieel én je voelt je verbonden met andere en dan komt er een stofje vrij genaamd oxitocine, waar je je heel erg fijn door gaat voelen. Gun jezelf die exponentiële groei én het heerlijke gevoel van verbondenheid. De basis behoefte van elke mens is om te weten en te voelen: Ik ben waardevol, mijn gevoelens mogen er zijn, iemand is oprecht bij mij betrokken. Door er te zijn voor een ander is de ander er in directe of indirecte zin ook voor jou.

Heb je het tot hier vol kunnen houden? Mooi 🙂 Nu is de vraag; wat ga je ermee doen? Wat is de identiteit die jij wilt voeden? Welke oefeningen werken voor jou om je stemming om te zetten en jezelf alert en open te maken? Welke rituelen ga je inzetten om te groeien in je nieuwe identiteit?

Nog even een korte samenvatting:

Je innerlijke stem bepaalt je stemming, je stemming bepaalt je keuzes, je keuzes bepalen je bestemming (je resultaten). Wil je je bestemming/ resultaten beïnvloeden? Luister naar je gevoel (je emoties én je lichaam). Luister naar je gedachten (ga er niet mee in gesprek). Zet je lichaam in een positieve stand door de juiste hormonen ‘op te wekken’ door je gedachten op de juiste emoties te richten en/ of enkele lichamelijke oefeningen te doen. Hierdoor verandert je stemming, sta je anders in het leven en ga je andere keuzes maken.

Wees je bewust van je drijfveren en datgene waarin jij wilt groeien in je leven, maak dat je top prioriteit. Stop met ploeteren, deel je talenten met andere zodat je nog sneller groeit en je andere tot steun kan zijn in hun ontwikkeling! Een coach of buddy kan een enorme hulp zijn in je proces. Doe jezelf niet te kort en durf hulp en ondersteuning te vragen; samen kom je verder!

PS Je lichamelijke conditie doet heel veel met je energielevel. Als je steeds moe en futloos bent omdat je ongezond eet en/ of te weinig sport, dan sta je standaard 2-0 achter in dit proces. Met andere woorden; start met je gezondheid en zorg goed voor jezelf.

Mijn naam is Paul Dijk en ik begeleid teams, zodat ze in een zo’n kort mogelijke tijd vol in hun kracht komen te staan.

Wil je aan de slag met gedragsverandering? Vraag dan mijn e-book aan via deze link